Bel ons op 050-2110012

0

8 belangrijke stappen bij het veranderen van uw domeinnaam

Hoe behoudt u de data van terugkerende bezoekers?

Bij het veranderen van een domeinnaam van uw website moet u altijd rekening houden met een aantal factoren. Zo is het uiteraard van belang om uw oude URL’s te redirecten naar nieuwe URL’s. Maar hoe behoudt u de data van terugkerende bezoekers in Google Analytics? Wij passen voor klanten altijd de volgende stappen toe om de waardevolle data van terugkerende bezoekers niet te verliezen. Dit is toepasbaar voor een ieder die gebruikt maakt van Apache’s web server.

De data is om diverse redenen heel waardevol: op deze manier kunt u meten hoe relevant en interessant uw website is (komen bezoekers terug?), u kunt het gedrag analyseren van terugkerende vs. nieuwe bezoekers (wordt er vaker tot een conversie overgegaan?) en u kunt hier op inspelen door bijvoorbeeld nieuwe bezoekers iets te bieden zodat zij sneller overgaan tot een conversie.

blog-content1
Terugkerende bezoekers t.o.v. nieuwe bezoekers

Universal Analytics

Een cookie van UA is gebaseerd op de hostnaam van het domein. Dit betekent wanneer u uw huidige domein overzet naar een nieuw domein, er ook een nieuwe cookie geplaatst wordt. Dit gebeurt samen met een nieuwe klant-ID, waardoor bestaande bezoekers worden gezien als nieuwe bezoekers. Op deze manier verliest u al uw historische data van bestaande bezoekers.

Google Tag Manager

Met behulp van GTM kunt u dit gevolg grotendeels voorkomen. Door middel van Apache’s Rewrite module kan de cookie van de bestaande gebruiker meegestuurd worden middels de redirect. Daarna kan met behulp van GTM het klant-ID behouden worden in het nieuwe domein.

1. Apache Rewrite module
Hieronder vindt u de .htaccess* die wij gebruiken:

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_COOKIE} _ga=([^;]+) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.new-domain.com$1?__mga=%1\.%{TIME} [R=301,QSA,L]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.new-domain.com$1 [R=301,QSA,L]

*.htaccess is een serverbestand dat te vinden is op de Apache Server.

2. .htaccess
Kijk in uw .htaccess naar de _ga cookie value (blauw gemarkeerd), redirect deze naar het nieuwe domein met een nieuwe parameter genaamd (_mga (rood gemarkeerd). Deze zorgt ervoor dat de _ga cookie value en de timestamp behouden blijft.

3. Parameter value
Voeg voor de huidige timestamp de parameter waarde (%{TIME}) toe. Op deze manier worden meerdere bezoekers niet op hetzelfde klant-ID geregistreerd.

4. Check
Door middel van GTM kunt u checken of een redirect minder of meer dan 120 seconden geleden gegenereerd is. Is dit minder dan 120 seconden, dan wordt de waarde teruggezet. Indien dit langer dan 120 geleden is, willen we niet dat de klant-ID gepushed is.

Houd er overigens rekening mee dat het van belang is dat er gebruikt wordt gemaakt van de huidige UTC tijdzone en niet van de huidige tijdzone van de gebruiker.

5. GTM Configuration
Om de _mga waarde mee te nemen, hebben we een variabele nodig. Vanuit daar kan de klant-ID en link generation tijd worden gekregen. Daarna checkt u of de huidige gebruikers tijdstamp een link is gegenereerd binnen 120 seconden om te weten of het een terugkerende waarde is.

6. Variabele code
Gebruik de volgende code:

function(){
// Let's grab our custom linker value from QS
var _mga_linker_value = document.location.search.match(/_mga=([^&]*)/)[1].split('.').pop();

// Let's convert the YYYYMMMDDHHMMSS date to timestamp format
var _mga_date = new Date(_mga_linker_value.slice(0, 4), _mga_linker_value.slice(4, 6) - 1, _mga_linker_value.slice(6, 8), _mga_linker_value.slice(8, 10), _mga_linker_value.slice(10, 12), _mga_linker_value.slice(12, 14));

// Let's add the current browser timezone offset
var _mga_timestamp_utc = Math.round(_mga_date*1/1000)-new Date().getTimezoneOffset()*60;

// This is the current browser UTC time
var _browser_timestamp_utc = new Date()*1;

// This is going to be the total seconds diff, between linker creation time and current user's browser time
var _linking_offset_in_sec = Math.round(_browser_timestamp_utc/1000 - _mga_timestamp_utc);

// Let's force the clientId value ONLY if the time difference is less than 2 minutes
if(_linking_offset_in_sec<120){
    return document.location.search.match(/_mga=([^&]*)/)[1].match(/GA1\.[0-9]\.([0-9]*.[0-9]*)/)[1];
}
}

7. Universal Analytics
Het enige wat we nu nog nodig hebben is de terugkerende waarde van deze varabelen als de ‘Klant-ID’ waarde in onze tracker in UA. Dit kan op de volgende manier:

blog-content2

8. Check
Doe een dubbelcheck en ga na of alles juist is geïmplementeerd.

Wij begrijpen veranderen van een domeinnaam en de stappen die u moet ondernemen om uw data te behouden een lastige klus is. Het verliezen van waardevolle historische data van terugkerende klanten is echter een vervelende zaak. Wilt u hulp bij het aanpassen van uw domeinnaam?
Neem vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden.

Contact DBK

We helpen je graag! Weten hoe?

Check onze werkwijze nu!