Zoekmachineoptimalisatie

Aan de slag met zoekmachineoptimalisatie? Kom met ons in contact, of lees onze tips!

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie betekent het optimaliseren van jouw website om zo organisch verkeer uit zoekmachines aan te trekken. Een veelgebruikte term voor zoekmachineoptimalisatie is SEO. SEO staat voor “Search Engine Optimization”. Het is een verzameling van technieken, gericht op het optimaliseren van je website voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Een goede SEO-strategie leidt tot hogere resultaten in Google en dit heeft op zowel korte als lange termijn een positieve invloed op het aantal websitebezoekers.

SEO bestaat uit 3 onderdelen: techniek optimalisatie, content optimalisatie en link building.

1. Techniek optimalisatie

Voordat je met zoekmachineoptimalisatie begint, is het belangrijk om de techniek achter jouw website in orde te hebben. Het is belangrijk dat jouw website een geschikte domeinnaam heeft en dat de website zich automatisch aanpast naar verschillende schermformaten. Daarnaast is paginasnelheid van belang. Voor het testen van de paginasnelheid kun je Google PageSpeed Insights gebruiken. Dit is een gratis tool van Google. Bovendien is het essentieel gebruik te maken van schone code. Maak gebruik van een sitemap.xml en een robots.txt bestand. Hiermee kun je aangeven welke pagina’s Google wel of juist niet mag vinden. Installeer tot slot een SSL certificaat op je website. Dit betekent dat de URL begint met “https”. De S staat hierbij voor “Secure”.

2. Content optimalisatie

Alle factoren op de website die bijdragen aan de zoekmachine-vriendelijkheid en relevantie van jouw website vallen onder content optimalisatie. Hier gaat een zoekwoordenanalyse aan vooraf. Daarvoor kun je een aantal tools gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld de Keyword Planner in Google Ads (hiervoor heb je wel een Google Ads account nodig) of Google Search Console. In de Keyword Planner kun je zien hoe zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden mogelijk presteren. In Google Search Console kun je juist kunt zien met welke woorden jouw website momenteel al in verband wordt gebracht. Heb je een goed zoekwoord gevonden? Dan kun je daar een nieuwe pagina over schrijven.

3. Linkbuilding

Linkbuilding betekent het actief verzamelen van links naar jouw website. Hoe meer links, hoe hoger de reputatie van jouw website. Hierdoor ziet Google jouw website als waardevoller en relevanter. Plaats hiervoor bijvoorbeeld gastblogs op externe websites en deel jouw content actief op social media.

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je jouw SEO-werkzaamheden graag uitbesteden? Neem dan gerust contact op met DBK en kom eens langs voor een kop koffie.

Kom in contact ➝

Wij werken met trots voor o.a. de volgende organisaties:

We helpen je graag! Weten hoe?

Check onze werkwijze nu!