Search ad targeting

Wat je moet weten over het targeten op leeftijd en geslacht

Sinds kort is het binnen Google AdWords mogelijk om te targeten op leeftijd en geslacht. Een zeer nuttige functie, want zo kunnen advertenties nog relevanter worden getarget én krijg je inzichtelijk welke leeftijdscategorie het best converteert. Stel je voor dat je een product of dienst aanbiedt dat geschikt is voor ouderen, dan kan het zijn dat je liever niet wilt dat je advertenties getoond worden aan mensen met de leeftijd onder 45. Met leeftijdstargeting is dit mogelijk. Of heb je bijvoorbeeld een webshop die leren vrouwenschoenen verkoopt? Dan kan een zoekwoord ‘leren schoenen’ heel interessant zijn, maar heb je er (over het algemeen) weinig aan als een man op zoek is naar ‘leren schoenen’. Je kunt dan alleen targeten op vrouwen.

Leeftijdsgroepen Google AdWords

Maak je gebruik van de leeftijdstargeting binnen Google AdWords? Houd er dan wel rekening mee dat je moet kiezen uit voorgedefinieerde leeftijdscategorieën. Zo kun je targeten op 18-24 jaar, 25-34 jaar, 35-44 jaar,  45-54 jaar, 55-64 jaar en 65 en ouder. Als je geen leeftijdstargeting hebt ingesteld kun je toch inzichtelijk krijgen welke leeftijdscategorie de meeste vertoningen heeft gehad, het beste doorklikt en het meest converteert. Dit is aan de hand van dezelfde leeftijdscategorieën.

Targeten op leeftijd

Wil je targeten op leeftijd? Dit kan op advertentiegroepniveau. Onderstaand figuur geeft weer hoe je kunt targeten. Zo zie je dat de leeftijdsgroep 35-44 jaar en 25-30 jaar het meest interessant is voor deze advertentiegroep en het bod omhoog is geschroefd met 30%. De jongste en oudste leeftijdscategorie is daarentegen weer minder interessant en voor deze leeftijdscategorie zal dan ook minder advertenties worden getoond.

searc-ad-targeting

Targeten op geslacht

Net als het targeten op geslacht, werkt targeten op leeftijd ook op advertentiegroepniveau. Dit kan je bijvoorbeeld toepassen als je jouw website richt op mannen. Je kan dan je advertenties alleen tonen aan mannen, maar je kunt er ook voor kiezen dat je advertenties voor 75% getoond wordt aan mannen en de andere 25% aan vrouwen.

Gegevens per leeftijd en geslacht

Naast het targeten op leeftijd en/of geslacht is het erg waardevol om inzichtelijk te krijgen hoe afzonderlijke leeftijdscategorieën reageren op advertenties. Zo kan je per groep of geslacht zien hoe vaak advertenties worden getoond, wat de CTR is, maar ook het conversieratio, het aantal conversies en de kosten per conversie. Op deze manier kan je de advertenties verder optimaliseren.

Toepassen in de praktijk

Bepaalde klanten richten zich op specifieke doelgroepen, leeftijdscategorieën en geslacht. Het targeten op leeftijd en geslacht is dan zeer aantrekkelijk. Op deze manier kunnen we met eenzelfde budget meer sales en leads binnenhalen doordat er relevanter getarget wordt. Dit betekent echter niet dat minder relevante doelgroepen helemaal niet converteren, dit betekent dat advertenties strak in de gaten gehouden moeten worden en hierop moeten worden ingespeeld. Heeft u hier ondersteuning bij nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meer informatie Contact

We helpen je graag! Weten hoe?

Check onze werkwijze nu!