Het Coolblue mysterie

Waarom Coolblue dit weekend absurde prijsverhogingen doorvoerde en stopte met adverteren

De blauwe webwinkel Coolblue kennen we allemaal. De gigant verkoopt voornamelijk elektronica en witgoed en staat bekend om haar opvallende online marketingactiviteiten. Afgelopen weekend gebeurde er iets opvallends: Coolblue stopte met alle betaalde online marketingactiviteiten, schakelde affiliate-links uit en schroefde prijzen van diverse producten flink omhoog. Het probleem speelt sinds vrijdagmiddag.

Radiostilte

Aan de kant van Coolblue bleef het opvallend stil. Klanten deden hun beklag op Twitter en speculeerden over een prijsverhoging van 10%. De reactie van de online retailer daarop luidt: “Dit gaat vaak automatisch en op basis van verschillende factoren, zoals marktprijs, inkoopprijs, voorraad en vraag.” Mensen die vrijdag reactie kregen van de klantenservice werd verteld dat het om een technische storing ging. Vragen vanuit de pers leverden niets op, aldus RTL Z.

Corona-virus

Pas na 2 dagen kwam er een verklaring via een uitgelekte interne mail, waarin ook De Ondernemer inzage had. Hierin stond dat Coolblue de verkoop beperkt, rekening houdend met een teruglopende productie vanuit China vanwege het corona-virus. Daarom is besloten ‘de verkopen te temperen’ door de marketing uit te zetten en de verkoopprijzen hoog te houden. Jos Groenendijk, hoofd van de winkels van Coolblue, zegt hierover het volgende: “We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot aan de nok toe aan het vullen. Mocht dat niet meer nodig zijn dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.”
Coolblue denkt met deze aanpak beschikbaarheidsproblemen voor te zijn.

Meer blogs van DBK

We helpen je graag! Weten hoe?

Check onze werkwijze nu!