Google Ads: Wijziging in de werkwijze van zoekwoorden

Op 31 juli 2019 kondigde Google een verandering in Google Ads aan. Deze verandering houdt in dat de werking van de zoektypen Phrase en Broad modified match anders wordt. Wat betekent dit precies?

Zoektypen – Hoe zat het ook alweer?

Via de zoektypen van je zoekwoorden heb je invloed op de zoekopdrachten waarmee Google je advertenties kan activeren. Google hanteert vier zoektypen:

  • Exact Match: De advertentie kan alleen worden getoond als zoekers bijna exact hetzelfde zoekwoord hebben ingetypt.
    Voorbeeld: jouw zoekwoord: Dames hoeden > zoekopdracht: Dames hoeden
  • Phrase Match: De advertentie kan worden getoond als de zoekopdracht het zoekwoord bevat met enkele woorden ervoor of erna.
    Voorbeeld: jouw zoekwoord: Dames hoeden > zoekopdracht: Dames hoed kopen
  • Broad Match Modifier: De advertentie kan worden getoond als de zoekwoorden terugkomen in de zoekopdracht, in iedere willekeurige volgorde.
    Voorbeeld: jouw zoekwoord: Dames hoeden > zoekopdracht: Koop een hoed voor dames
  • Broad Match: De advertentie kan worden getoond als de zoekopdracht (vaag) gerelateerd is aan één van de geselecteerde zoekwoorden.
    Voorbeeld: jouw zoekwoord: Dames hoeden > zoekopdracht: Hoed kopen voor vrouwen

Veranderingen

In oktober 2018 heeft Google al een wijziging doorgevoerd in de matching van exacte zoekwoorden. Hierdoor kunnen zoekopdrachten met dezelfde betekenis en intentie gematcht worden aan exacte zoekwoorden. ‘Exact’ is dus niet zo exact meer.

De aankomende veranderingen hebben invloed op de zoektypen Phrase en Broad Modified Match. Ook deze zoektypen gaan binnenkort matchen met zoekopdrachten die dezelfde betekenis hebben, zoals afkortingen en synoniemen. Google geeft op de support pagina een aantal voorbeelden om de wijzigingen uit te leggen.

De gevolgen

Google zegt met de veranderingen meer, relevant verkeer aan te trekken. Hierover brengt Google een aantal cijfers naar buiten. De verwachting is dat de zoekwoorden gemiddeld 3-4% meer klikken en conversies krijgen. Ook verwacht Google dat gemiddeld 85% van de klikken, netto nieuwe klikken zijn. Dit betekent dat ze niet gedekt worden door bestaande zoekwoorden in je account.

Gemiddeld 3-4% meer klikken en conversies

Tips van de expert

Momenteel wordt de wijziging alleen uitgerold voor de Engelse taal. Pas vanaf 2020 wordt de update uitgerold naar andere talen.
Als het zover is, is het belangrijk om de resultaten van jouw Google Ads campagnes goed in de gaten te houden. Let op de kosten, deze schieten mogelijk omhoog doordat de campagne op meer zoekopdrachten gematcht kan worden. Controleer de zoekopdrachten waarmee je gevonden wordt. Zijn deze relevant voor jouw business? Je wilt voorkomen dat de campagne meer klikken ontvangt op irrelevante zoekopdrachten. Voeg eventueel uitsluitingszoekwoorden toe.

Meer weten?

Wil je meer weten over adverteren met Google Ads? Neem contact op met DBK!

Contact

We helpen je graag! Weten hoe?

Check onze werkwijze nu!